اگر شما هم صاحب یک سوپرمارکت یا هایپر هستید؛ میدانید که وجود یخچال فروشگاهی در انواع فروشگاه ها و مراکز خرید الزامی است. یخچال فروشگاهی به چند دسته تقسیم می شوند؟ انتخاب یخچال فروشگاهی ارزان قیمت و با کیفیت مطلوب از مهم ترین ملزومات هر فروشگاهی است. بنابراین انتخاب انواع آن نیز برای هر فروشگاهی در انتخاب مشتریان بسیار اهمیت دارد.

تاریخچه یخچال های مصنوعی

اولین یخچال مصنوعی جهان را ویلام کولین در سال ۱۷۴۸ میلادی ساخت. اولیور ایوانس نیز یک مخترع آمریکایی بود که به پدر یخال های مصنوعی معروف بود. با این حال یخچالی که بتواند این فرایند پیچیده امروزی را طی کند به دست او ساخته نشد. در سال ۱۸۳۴ میلادی اولین یخچال جهان بر پایه طرح ایوانس ساخته شد. از این یخچال برای خنک نگه داشتن مبتلایان به تب استفاده می شد. بعد از طی این مراحل اولین یخچال ها که یخ تولید می کردند ساخته شدند، اما یک دانشجوی سوئدی سال ها بعد یخچال جدیدی را اختراع کرد که این یخچال به تولید انبوه رسید و وارد بازار شد. اولین کارخانه یخچال سازی مختص به جنرال الکتری بود که در سال ۱۹۱۶ در آمریکا موفق به تولید دو دستگاه یخچال شدند. این عدد در سال ۱۹۲۰ به ۲۰۰ دستگاه رسید.

نخستین خط تولید یخچال در سال ۱۳۴۳ توسط کارخانه فیلور وارد ایران شد. این کارخانه با مونتاژ قطعات یخچال توانست اولین یخچال ها را وارد بازار ایران کند.

 

انواع یخچال فروشگاهی

یخچال های لازم برای هر فروشگاه به انواع مختلفی تقسیم می شود که البته وجود تمام آن ها برای هر فروشگاهی الزامی نیست. انواع یخچال های فروشگاهی عبارتند از:

  • یخچال فریزر صندوقی
  • یخچال تک درب ایستاده
  • یخچال پرده هوا
  • انواع یخچال جزیره
  • یخچال وسط فروشگاهی روباز
  • یخچال ویترینی
  • و…

در ادمه به توضیح مختصری درباره کاربرد هر یک از یخچال های فروشگاهی می پردازیم.

یخچال فریزر صندوقی

یخچال فریزر های صندوفی به دو نوع مختلف خانگی و فروشگاهی تقسیم می شود. وجود یخچال فریزر صندوقی فروشگاهی امروزه در همه مراکز خرید ضروری است. در فروشگاه ها معمولا از آن برای نگهداری انواع بستنی و آب آشامیدنی استفاده می شود. درب این فریزر ها امروزه به صورت شیشه ای طراحی می شود تا داخل آن قابل رویت باشد. البته در طراحی قدیمی، این محصول کاملا بسته و به صورت صندوق مانند و غیر قابل رویت طراحی می شد. بنابراین به علاوه این محصول استفاده از یخچال فریزر های فروشگاهی ایستاده در تجهیزات فروشگاهی اهمیت پیدا کرد